Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-29, 23:06 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det känns som att ni alla talar om vitt skilda verksamheter i den här tråden vilket gör diskussionen helt meningslös. Handlar det om mindre företag som inte har särskilt mycket erfarenhet av internet så är det självklart så att man inte kan få en ordentlig kravspec. Har man valt att rikta in sig mot den typen av kunder måste man hantera den delen av arbetet själv i många fall men då ska man givetvis också ta betalt även för detta och förklara vikten av det för kunden. Detta gör man lämpligtvis i nära samarbete med kunden. Handlar det om större projekt så kan man ju dock ifrågasätta om det verkligen är en bra idé att diskutera alla detaljer. Jag hade själv aldrig gjort det men det beror nog mest på att jag tycker den typen av jobb är extremt tråkiga och inte sysslar med det längre Arbetar man däremot som mig mestadels med företag som har internet som primärt verksamhetsområde så har de normalt sett inga svårigheter att lämna en utförlig kravspec och de har även god kunskap om de flesta tekniska lösningar. Sedan finns det givetvis mellanting. Det är inte alltid en kravspec är nödvändig, jag har själv många gånger arbetat utan att en sådan funnits på förhand och det har aldrig varit några större problem.

Det är omöjligt att ge något rätt svar på frågeställningen utan att känna till alla detaljer men rent generellt får man nog skylla sig själv ifall det inte finns någon konkret överenskommelse om vad som ska levereras. Det är mycket svårt att kräva något i efterhand oavsett om jobbet gjorts bra eller dåligt.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-29 klockan 23:11
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat