Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-28, 18:08 #8
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Självklart ska du deklarera reklamintäkter. Var har du hört något annat? Vad är det som är gråzon med poker btw? Det är också en inkomst som ska med i deklarationen. Lagen är solklar. Huruvida du kan komma undan med det är en helt annan sak.

Vad är det som pekar på att du skulle få bostadsbidrag?

5050:- låter väldigt lite. Ska du äta ordentligt bör du räkna på ca 2000:- i matkostnad; det går med mindre om du äter mycket halvfabrikat och pasta eller köper de billigaste märkena, men 2000:- är rimligt om du lagar maten hemma och köper sådant du tycker om (jag köper förvisso även tvättmedel och liknande för min matbudget så jag kanske tar i i överkant). Jag tvivlar på att el är med i månadshyran så där går några hundralappar. Du lär vilja ha en hemförsäkring, mobiltelefon och kanske ett busskort. Hur mycket är det då kvar?

Tänk på att det är mycket nytt som ska köpas in när man flyttar hemifrån. Även om du hyr möblerat (vilket man sällan gör) kanske du ska ha tallrikar, bestick, glas, en gardin, något verktyg, lampor, diskborste etc. Då har jag inte ens börjat räkna upp eventuell elektronik. Andra utgifter du ska tänka på är kläder, läkarbesök, tandläkare (!), läkemedel, tvättmedel, diskmedel, tvål, småprylar som går åt.

5050:- är helt enkelt väldigt lite pengar. Tänk på att du kan behöva en buffert för akuta saker som händer; försäkringen täcker inte allt. Och så får du inte glömma att roa dig ibland!
CSN är 8200 typ.. och det är fan på gränsen att man klarar sig på det.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat