Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
|
I en idealisk värld skulle alla mina kunder skriva en kravspec som inte lämnar någon risk för missförstånd.
I den värld jag verkar som ensam frilansare är det dock tyvärr en ovanlighet med kunder som klarar att skriva en kravspec alls.
Det gör att jag tycker det blir en bedömningsfråga från fall till fall hur noga man skall vara med specifikationen. Jag var van vid grundliga specifikationer efter att ha jobbat för webbyråer på större projekt, och efter att ha flyttat tillbaka till Sverige och börjat jobba hemifrån försökte jag till en början göra allt jag kunde för att se till att specifikationer var så noggranna som möjligt, men insåg snabbt att det inte var värt det extra arbete det medförde på många projekt.
Dels är det många som är motvilliga till att betala för att få en kravspec skriven, och specifikationen behövs ju innan man tar fram en offert. Många verkar ha svårt att förstå att en ordentlig specifikation är något de har nytta av även om de inte accepterar min offert, utan de ser det som att de betalar för framtagning av offerten.
Man får göra sitt bästa för att förklara för dem, men skulle jag haft det som krav att de betalar för att ta fram specifikationen skulle jag missat många kunder som annars är bra och resonliga.
Sedan är det för mindre projekt ofta så att det tar oproportionerligt mycket tid att ta fram en grundlig specifikation. Då kan det löna sig att helt enkelt göra lite arbete som inte var specificerat snarare än att spendera tid på specifikationen. Självfallet tar man med det i beräkningen då man tar fram en offert och lägger på lite extra tid för oförutsedda tillägg eller ändringar.
Säg att det är ett jobb som skall ta fem dagar att genomföra. Skriva specifikationen kan ta en dag. Begär jag av kunden att han först skall betala för en dag för specifikationen för att komma fram till att det går åt fem dagar för arbetet tas inte alltid det emot så väl, och de kanske hellre väljer den som vill ha betalt för sju dagar men inte kräver att man först tar fram en grundlig specifikation.
Säger jag istället sex dagar till att börja med och ställer upp på att göra lite saker som inte var specificerade så blir kunden nöjd eftersom den känner jag har gjort lite extra.
Visar det sig att det blir mer än lite extra är kunden ofta förstående till att betala mer om man redan visat att man är tillmötesgående genom att göra en del mindre jobb som inte var inkluderat i specifikationen.
Självfallet finns det en viss risk med att inte ha en grundlig specifikation, men mindre projekt tycker jag ofta fördelarna kan överväga nackdelarna och hittills har det fungerat bra för mig. Jag har inte haft några projekt där kunderna vägrat acceptera leverans eller där de protesterat om jag har krävt extra betalt.
Och skulle det någon gång hända att jag inte kan komma överens med en kund då det gäller ett mindre projekt är jag övertygad om att jag fortfarande har tjänat på ett inte alltid kräva en perfekt specifikation.
|