Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Jag tyckte det såg ut som om du påstod att det rörde sig om ett par tusen döda - men nu när jag läser det igen ser jag att du kanske inte alls menar det. Men i vilket fall rör det sig om under 200 döda under senaste 10 åren.
Läste en rapport-sammanfattning från europol för några månader sen eller så och där var det ca en tredjedel av domstolsfallen för terrorism som rörde islamistisk terrorism och inte långt ifrån två tredjedelar som rörde separatistisk terrorism. Däremot var det 50% fler av de islamist-misstänkta som friades från sina åtal. Själv tror jag förvisso att de är betydligt mer överrepresenterade än så sedan kriget i terrorism vidgat både svartlistningen av organisationer och jakten på islamister.
|
Nej, jag menade skadade och dödade tillsammans, men det är INTE under 200 döda, utan bara i de två exempel jag nämnde var "utfallet" som följer:
Madrid 11 mars, 2004, 191 dödade och 1800 skadade i självmordsattacker
London 7 juli, 2005, 56 dödade och 700 skadade i självmordsattacker
Även om det inte är inom EU så hittar vi massor med attacker till exempel i Ryssland och Turkiet, länder som har direkt gräns till vårt EU och gott om fall som åtminstone myndigheterna i respektive länder runtom inom EU påstår skulle kunnat sluta i katastrof.
Att många frikänns visar väl att man inte "hänger" oskyldiga (eller att man har problem med bevisningen)...