Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-22, 12:49 #68
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Klein, du får gärna hänvisa till en källa för dina iakttagelser kring ryska rånarligor beväpnade med dragspel...

När det gäller inresande från just Ryssland tror jag nog vi kan sluta oss till att det är hyfsat god kontroll på vad som kommer in och att de uppfyller de formella kraven för att få vara här.

Av vilken anledning skall bara vissa lämna DNA när de reser till Sverige menar du? Varför inte alla, även alla som redan bor här, svensk som utländsk? Varför inte kalla invånare till registrering där man lämnar DNA och fingeravtryck, fotograferas ur alla upptänkliga vinklar och skriver på ett medborgarkontrakt där man lovar att förnya alla uppgifter man lämnat om man skulle råka ändra på något i sina förhållanden etc.

Jag menar att man inte skall dra igång stora terroristnojan i vårt land som man gjort ppå så många andra håll i världen. Som du så riktigt påpeade finns det större faror, men då tänker jag på till exempel antal dödade i trafiken, av alkoholrelaterade brott m.m. Där kan vi spara liv i tusentals, eller miljoner om vi ser till EU som helhet... Varje år.

Därmed inte sagt att terrorismen inte är ett hot som måste åtgärdas, för det är det så klart. Anders Larsson hänvisar till statistik som visar att den islamistiska terrorismen är i det närmaste obefintlig jämfört med annan i EU, men då missar man detaljer som att alla länder inte rapporterar avbrutna försök (där myndigheter ingripit framgångsrikt), vilket är ganska många runt om i Europa. För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).

Fast ställt i proportion till andra faror i samhället är terrorism trots detta en väldigt marginell företeelse. Jag är mer oroad över de följder terroristrädslan orsakar för vårt fria och öppna samhälle...