Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-21, 16:40 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
1)
Första frågan i inlägget, hur stor del är det realistiskt att man delar upp det? Om jag alltså bidrar med idé, koncept, design, utveckling och drift medan de bidrar med en säljare till att börja med? Finansiering av AB avgift kan jag också bidra med.
En duktig säljare är svårt att överskatta värdet på i ett sådant här projekt där B2B-försäljning krävs, speciellt när du själv säger att du inte tycker om försäljning. Problemet är att du inte vet om säljaren är duktig förrän han har levererat resultat.

Om säljaren ska gå in i bolaget som delägare och avstå från marknadsmässiga provisioner för att bygga upp företaget så tycker jag att det är rimligt att hamna på en 20-30% delägarskap. Men något som är viktigt är att koppla detta till tydliga resultatmål. Börja med en provperiod där säljaren får en mindre andel och det finns en tydlig exit som gör båda parter glada om det inte skulle funka. Om ett visst försäljningsresultat är uppnått efter provperiodens slut så övergår 30% av aktierna till säljaren.

Citat:
2)
Andra frågan, vad är nackdelarna med detta? Han säger alltså att ALMI går in med 250'000 KR utan att jag behöver betala tillbaka det om det går dåligt; det låter för bra för att vara sant.
Läs om ALMIs Mikrolån här: http://www.almi.se/Finansiering/vara...rmer/mikrolan/

ALMIs uppdrag är att komplettera marknaden och erbjuda lån till företag som bankerna inte vill röra pga för hög risk. Villkoren är oftast väldigt goda, men lånet har en hög ränta. Oftast kräver dock även ALMI en begränsad borgen så det stämmer inte helt vad han säger. Behöver du pengarna och inte kan satsa dina egna så är det ett bra alternativ, tycker jag.

Citat:
1) Jag pratar med min arbetsgivare och ber honom att gå in och vara med på allting. Jag arbetar kvar som webbutvecklare i hans företag men arbetar 50% med det nya företaget. Jag tar fortfarande 250'000 KR av ALMI men han kanske får 25% av bolaget då han fortfarande betalar min lön. Fördelen med detta är att om allting skiter sig så har jag kvar min anställning. Utöver att han är med så har jag fortfarande kontakten med säljarna som också tar 25%.

2) Jag säger upp mig ifrån mitt jobb, jag tar 250'000 KR ifrån ALMI och samarbetar enbart med säljarna. De tar fortfarande 25%, detta riskerar mer då jag inte har kvar en anställning om allting skiter sig.

3) Jag arbetar kvar på mitt jobb 100%, jag utvecklar tjänsten och jag låter säljarna stå för driften och säljet mot en andel av företaget. Nackdelen med detta är att jag inte blir insatt i mitt eget företag och företaget har inte kvar personen som står bakom idén och "drivet". Risken är att vi växer ifrån varandra och de kör på utan mig.

Så sista frågan, vilket alternativ tycker ni, enligt er åsikt låter bäst?
Jag tror att svaret på det här handlar om dig och din riskaptit. Har du familj och stora bostadslån skulle jag i alla fall föreslå en modifierad version av alternativ 3, där du jobbar kvar tills du har en handfull betalande kunder. Annars säger jag alternativ 2, kör bara!

Om du inte bor där det är väldigt svårt att få jobb som webbutvecklare så kan jag i princip garantera dig att ett sådant här projekt bara är av godo för din karriär. Även om det misslyckas totalt så har du utvecklat en egen produkt från ax till limpa helt själv och på det startat företag - du kommer inte att ha svårt att hitta ett nytt jobb därefter.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat