Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2009
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2009
|
Från anställning till att satsa på AB, hur?
Arbetare idag som webbutvecklare för en byrå där jag är helt ansvarig över all webb som produceras. Har under senaste tiden haft ett gäng webbtjänster i tankarna och efter att ordentligt tänkt igenom tjänsten har jag kommit fram till att satsa på den.
Det är en webbtjänst som sysslar med marknadsföring inom en viss marknad. Det är en helt ny idé och finns ingen konkurrerande part som sysslar med samma metod av marknadsföring som jag planerar.
Problemet har varit att jag har kunskaperna inom webben, men jag har varken tid, ork eller kunskaper om säljet. Behöver därför en partner som kan hjälpa mig med detta, så jag har pratat om idén med ett par kontakter inom säljvärlden som är väldigt duktiga på vad de gör, och kan hjälpa med att sälja b2b. De är intresserade och det kommer bli ett djupare möte om det hela i Januari.
1)
Första frågan i inlägget, hur stor del är det realistiskt att man delar upp det? Om jag alltså bidrar med idé, koncept, design, utveckling och drift medan de bidrar med en säljare till att börja med? Finansiering av AB avgift kan jag också bidra med.
---
Dessutom har jag pratat med en rådgivare som jag har bra kontakt med. Hans tips är att jag tar ett "mikrolån" ifrån ALMI. Enligt honom ska detta fungera som ett riskkapital och då jag tar det genom ett AB så blir jag inte personligen återbetalningsskyldig. Han säger att jag kan låna t ex 250'000 KR genom dom som kan finansiera min egen lön samt andra kostnader tills jag kommit upp på fötter och jag behöver bara betala tillbaka detta om företaget går bra.
2)
Andra frågan, vad är nackdelarna med detta? Han säger alltså att ALMI går in med 250'000 KR utan att jag behöver betala tillbaka det om det går dåligt; det låter för bra för att vara sant.
---
Slutligen så tycker även rådgivaren att jag egentligen har tre alternativ till hur jag sköter/startar detta.
1) Jag pratar med min arbetsgivare och ber honom att gå in och vara med på allting. Jag arbetar kvar som webbutvecklare i hans företag men arbetar 50% med det nya företaget. Jag tar fortfarande 250'000 KR av ALMI men han kanske får 25% av bolaget då han fortfarande betalar min lön. Fördelen med detta är att om allting skiter sig så har jag kvar min anställning. Utöver att han är med så har jag fortfarande kontakten med säljarna som också tar 25%.
2) Jag säger upp mig ifrån mitt jobb, jag tar 250'000 KR ifrån ALMI och samarbetar enbart med säljarna. De tar fortfarande 25%, detta riskerar mer då jag inte har kvar en anställning om allting skiter sig.
3) Jag arbetar kvar på mitt jobb 100%, jag utvecklar tjänsten och jag låter säljarna stå för driften och säljet mot en andel av företaget. Nackdelen med detta är att jag inte blir insatt i mitt eget företag och företaget har inte kvar personen som står bakom idén och "drivet". Risken är att vi växer ifrån varandra och de kör på utan mig.
Så sista frågan, vilket alternativ tycker ni, enligt er åsikt låter bäst?
|