Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-20, 08:25 #28
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Enligt semsterlagen får arbetsgivaren begränsa uttaget av semester så semesteruttaget sker under sommarhalvåret men, deflesta arbetsgivare brukar vara genereösa och tillåta att man tar ut semestern när som helst under året, så har det varit hos alla arbetsgivare jag arbetat för sen 1984.

Arbetsgivaren är inte alls tvungen att begränsa semesteruttaget utan det är fritt fram att vara generösare än semesterlagen (som definierar en miniminivå).

Du har helt fel när du säger att semesteråret är så snävt begränsat. I semesterlagen finns en miniminivå, men de flesta arbetsgivare har generösare förusättningar så att semestern får tas ut när som helst under året.

Det är till och med så att för exempelvis statligt anställda som tar ut semester under vinterhalvåret så får de extra semesterdagar för att skapa en jämnare bemanningssitauation under året. Så det du skriver är helt enkelt helt fel i praktiken.
Men Conny, du får skilja på semesterår och när man tar ut sin semester och att semesterdagar kan sparas mellan semesterår.

Vilka villkor som gällde på Skatteverket på 80-talet är väl inte särskilt relevant? Statligt anställda brukar ha speciella semesterförmåner och det är vanligt att personalen får extra semesterdagar när de uppnår en viss ålder. Det förekommer i princip inte i övrigt.

Jag tror du behöver uppdatera dig om vad som är marknadsmässiga villkor.
Som jag skrev är det vanligt förekommande med förskottssemester, men det är på intet sätt något kvar.

Så länge inte arbetsgivaren tecknat ett kollektivavtal är det helt irrelevant vad dessa innehåller.

Senast redigerad av jonny den 2010-12-20 klockan 08:28
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat