Citat:
Ursprungligen postat av mojitoo
Jag är dock ganska ny på att anlita externa kodare så när det blir såhär känner man sig ju mindre road att göra det i fortsättning. Jag undrar helt enkelt om det finns någon mall eller liknande som man kan följa för att jag som köpare åtminstone ska ha fått ned risken att det ska bli såhär i kommande situationer. Hur skriver ni en uppdragsbeskrivning mellan dig som köpare och en kodare om vad han ska göra?
|
De fel du beskriver är typiska fel som uppstår vid felaktiga krav. Dvs beställaren har inte angett exakt vad denne vill ha ut av projektet.
Det finns bara ett vettigt sätt att få det rätt och det är att göra en kravspecifikation enligt konstens alla regler och specificera ALLT som du vill få ut.
Som beställare måste man även ha olika testfall med testdata som systemet ska klara av.
Det framgår inte om det är ett fastprisprojekt eller om det är på löpande räkning. Fastprisprojekt måste alltid vara väl dokumenterade i form av krav om de ska vara möjliga att genomföra framgångsrikt.
Både krav och testfall måste vara skrivana på ett sånt sätt att en oerfaren utvecklare kan förstå vad som ska göras. Det ska även vara så utförligt specificerat att en oberoende extern part kan bedöma i efterhand om kraven är uppfyllda eller inte.
Om man är ovan som beställare ska man i första hand anlita en oberoende men erfaren konsult för att bedöma kraven, om de är tillräckliga för att gå vidare och anlita en utvecklare.
Jag har skrivit mycket om detta i andra trådar här på WN, bristfälliga krav är den enskilt största anledningen till havererade projekt.
Det är aldrig utvecklarens jobb att veta vad beställaren vill ha, det kan bara beställaren veta. Då förstår man också varför beställaren och ingen annan ska dokumentera alla sina krav på systemet.
Utvecklarens jobb är bara att översätta kraven till ett system, utvecklaren har normalt inte kunskaper om beställarens verksamhet, därför måste beställaren vara tydlig i sina krav.
Det exempel du nämner, att du som beställare upptäcker att datat kan matas in på andra sätt än beställaren tänk från början, detta är INTE utvecklarens ansvar, det är beställarens ansvar och man kan inte ställa ktav på att utvecklaren ska åtgärda detta gratis. Felet ligger ju helt och hållet på bristfälliga krav, och kraven är som sagt beställarens ansvar.
Man kan inte förvänta sig att utvecklaren ska göra mer än vad som uttryckligen står i kravdokumentationen vid ett fastprisprojekt. Vid löpande uppdrag så ska alltid beställaren betala för utfört och redovisat arbete.
Vad som är viktigt är vad som står i avtalet och vad som står i kravspecifikationen, det är det man har kommit överens om inget annat. Tillkommande atrbetsuppgifter ska alltid bekostas av beställaren.