Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-19, 15:03 #5
doridori doridori är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
doridori doridori är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Idén är jättebra!
Jag tror det finns ett enormt behov av en (välanvänd) tjänst som denna i Sverige.

Angående designen tycker jag den känns lite väl standardaktig och opersonlig.
Ser ut som man valt en färdig wordpress-template.
Missförstå mig inte. Det är snyggt, men jag saknar unik branding. Det finns inget direkt säljande på förstasidan utan det är väldigt plain. När jag besöker sidan tänker jag "standard, information, wordpress" snarare än "cool, smart, unik".
Man måste ibland "dölja" en bra produkt i en snygg förpackning för att sälja och fånga intesse, något som inte hade behövts om det inte fanns så mycket andra bra och dåliga tjänster som döljer sig bakom snygga förpackningar.

Sätt en repknut i logotypen och ge tjänsten lite färg och en känsla av att det är ett varumärke. Det är de små sakerna som gör att man kommer ihåg en bra produkt, oavsett om det är en gräslig logga (det är den, egentligen) som Google eller
När jag som användare hittat en bra tjänst måste jag ha något som hjälper mig komma ihåg den, som "just det, den där fula sidan med löjligt namn men som hade så bra sökning, Google!", eller "visst ja, den där sidan med massa rep där man knyter kontakt, Proffsknuten!".
Idag tänker jag: "asch, det var en bra sida... hm jag kommer att den såg ut som en vanlig wordpressblogg med text... jobbloggen.se??"

Det är ju en hel vetenskap att fördjupa sig i, och det finns inget som säger att din sida inte kan bli populär utan nämnda säljtekniker. Men det är troligen större chans.

En snygg sida med bra innehåll som bara behöver lite krydda.

En annan sak jag tänkte på är att det finns en problematik som vissa uppdragsgivare kan bli utsatta för, nämligen de som bara vet att de behöver en hemsida och måste välja mellan programmering eller webdesign. Det där är alltid svårt, och det finns många som kallar sig webdesigners men bygger hemsidor från grunden. Programmering kan ju också innebära mycket annat än att "bygga hemsida". Det kanske är något att ta upp vidare här i tråden hur man ska utforma såna kategorier, och kanske finns det liknande tjänster att använda som förlagor?

Hoppas jag gett någon form av inspiration.
doridori är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat