Medlem
|
|
Reg.datum: Jun 2010
|
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
Jag kan inte helt säga att jag kan svära mig fri från allt ansvar. Kodaren kan normalisera och grundlig koll gjordes innan rent kunskapsmässigt. Det verkar mer som en ovilja från hans sida att rätta till problem som uppstått under projektets gång som han helt enkelt har struntat i att förklara mig när han upptäckt.
Exempelvis om jag får in en viss typ av data så blir det fel. Sättet det blir fel på är ett sätt som jag som köpare inte tänkte att det kunde bli fel på innan jag fick se det med egna ögon i slutproduktet. Hur kan skriva ned att problem som jag inte är medveten om i början av projektet ska lösas är frågan?
Så där tycker jag helt enkelt att det är dåligt av kodaren att påstå att det inte är hans skyldighet att rätta till sånna fel.
Hur själva projektet ska vara utformat har han förstått väl genom de bilder och beskrivningar han har fått. Problemen är helt enkelt problem som uppstår när man matar in data på speciella sätt. Han har varit väl medveten om att data kan matas in på dessa sätt då jag fått loggar från användare av det tidigare systemet som jag skickat till honom och klart och tydligt angett att den ska kunna ta emot data på dessa olika sätt. Den klarar som sagt av att ta emot datan på dessa olika sätt men den sparar bara ned den vilket gör det omöjligt att filtrera datan som den är nu.
Exempelvis att datum fås in på 4 olika sätt. Problemet jag själv kan känna mig skyldig till här är att jag bara lite kort nämnt syftet med hur datan senare ska användas, nämligen filtreras. Jag har koncenterat mig på att du ska lösa det här. Men borde man inte som kodare åtminstone reagera på att datum skrivs på olika sätt och fråga om det är rätt?
Kihlbom: i mitt fall har jag vetat hur jag vetat ha det från början och försökt föra över det till kodaren. Sen så har vi ändrat vissa delar genom överenskommelse. Vi har haft daglig kontakt via mail och jag har besvarat de han har frågat efter så det känns som att vi har haft en bra kontakt. Problemen har uppstått när jag har fått testa hans lösning och inte är helt nöjd med hur han löst. Han har löst problemet som han ska men jag är inte nöjd med hur han löst det eftersom att jag nu inte kan använda datan från projektet som jag vill även om datan finns där. Han har gjort som han ska men utan att tänka, hade jag programmerat detta själv så hade jag reagerat på detta. Jag anser att man som kodare måste kunna analysera att här kan det gå fel och berätta det för mig kunden och inte bara göra upp och ned vad som är föreslaget utan att tänka. Jag får tyvärr lite den dåliga bilden av en kodare, nämligen att han har suttit ensam i ett mörkt rum och inte har vetskap om vad som kan hända i världen utanför.
Vi har även lyckats tolka vissa av våra överenskommelser på olika sätt vilket känns oerhört konstigt då det har i stunden vi kommit fram till dem känts som att vi har varit helt överens. Men när jag har fått se slutresultatet upptäcker jag att han har löst det på ett annat sätt som jag inte har tolkat överenskommelsen. Han har i vissa fall löst det på det sätt som jag först specifierat men som han påpekat var en mindre bra lösning och föreslagit en annan lösning som jag hållt med om att är bättre och accepterat. Då undrar man varför han frågade i första fallet när han ändå inte gör som vi kom överens om senare i projektet. Var det mer tidskrävande att lösa det på hans sätt och bara struntat i det eller vad (han har undvikt att svara på detta)? Det känns som en väldigt komplex sits.
Jag är dock ganska ny på att anlita externa kodare så när det blir såhär känner man sig ju mindre road att göra det i fortsättning. Jag undrar helt enkelt om det finns någon mall eller liknande som man kan följa för att jag som köpare åtminstone ska ha fått ned risken att det ska bli såhär i kommande situationer. Hur skriver ni en uppdragsbeskrivning mellan dig som köpare och en kodare om vad han ska göra?
Senast redigerad av mojitoo den 2010-12-19 klockan 08:05
|