Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Det här är en fråga om hur Normaliserad information TS vill hantera.
Vill man gå hela vägen (fortfarande inom 3:e normalformen) så kan man helt ta bort referensen till Name-tabellen i tabellen Person och lägga upp en relationstabell mellan Name och Person-tabellerna, och då givetvis ha separata tabeller för förnamn respektive efternamn.
En sådan relationstabell skulle kunna ha följande columner:
Tabell: PersonFirstName
PK1: Person.id as integer
PK2: FirstName.name as integer
Ordning as Integer
Tilltalsnamn as Boolean
Tabell: PersonLastName
PK1: Person.id as integer
PK2: LastName.name as integer
Ordning as Integer
Man skulle då klara att hantera Både Nils Petter Sundgren och Elisabeth Tarras Wahlberg, samt Maria Teresa Oksana Wahlberg Persson Jonsson som helt atomära (odelbara) namnreferenser.
Man skulle även kunna hantera mitt namn "Per Conny Mikael Westh" där Conny är tilltalsnamnet, vilket många system inte klarar idag. Det har hänt otaliga gånger att jag får heta Per eftersom det är det första namnet och tyvärr har många kravställare på systemet inte förstått att tilltalsnamnet kan vara vilket som helst av alla förnamnen. Min far hade dessutom två tilltalsnamn "Per-Gunnar Westh".
I exempelvis holland är det mycket vanligt med "von", "van", "van den" osv, finns en hel uppsjö av tillägg till efternamnet, ibland ska sortering INTE ske på dessa tillägg utan på det första "riktiga" efternamnet, då behöver man kunna plocka fram detta på ett enkelt sätt ur systemet.
Man kan även ha separata inmatningsfält för att det ska vara lätt att lägga upp nya förekomster/tupler. Om man väljer att ha ett inmatningsfält behöver man nog ha ett skiljetecken för att separera för och efternamnsdelarna. Men man kan även använda et inmatningsfält för alla förnamn och ett för alla efternamn, då känns det naturligare för användaren vid inmatningen och det blir ingen som missar skiljetecknet. Det blir även mer likformigt med hur många system ser ut för användaren idag, men man kan då ha en annan lösning i bakgrunden som användaren aldrig märker av.
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-18 klockan 20:15
|