Jag tycker man kan skylla på SJ också, det är ju dem som kan trycka på trafikverket eller vilka andra knappar som behövs tryckas på för att få skiten att funka. Sen att säga att järnvägen är så dålig osv låter ju som bull när SJ's vinst är enorm. Skit skall de ha, kasta en skitpåse på dem till och med. När jag kollade på nyheterna förra vintern när de var kaos så uttalande sig SJ's VD Jan Forsberg glatt att de kanske inte gick bäst när de kommer till tider osv men att de gick med mest vinst.
Eller om man läser nått sånt här.
http://www.presskontakt.se/pressrele...2-EE47048AA065
Kod:
SJ tjänar stora pengar. I fjol var rörelseresultat 629 mkr., vilket är 7
% av intäkterna. På ett biljettpris om 100 kr är således 7 kronor ren
vinst. SJ:s vinster har under senare år överstigit det minimikrav som
ägarna ställer. Avkastningen på eget kapital uppgick i fjol till 11,2 %.
En av anledningarna till att det går så bra för SJ är att man sänker
kostnaderna. I fjol genomfördes besparingar på 300 mkr. och i år ska
kostnaderna skäras med ytterligare 350 mkr. Då har man sänkt de
totala kostnaderna för personal och fordonsunderhåll med 15 %.
Att kostnaderna för fordonsunderhåll sänkts fick resenärerna från
Falun uppleva. Tåget från Falun till Borlänge innehöll ett antal riktigt
gamla liggvagnar, som användes som sittvagnar. Personalen förklarade
detta med att det var de vagnar som fanns tillgängligt när tåget sattes
samman tidigare under dagen.
För två år sedan beställde SJ 20 nya snabbtåg att sättas i trafik i år
bland annat på sträckan Falun-Stockholm. ”De nya tågen tillgodoser
resenärernas höga krav på komfort och service. Dessutom är det
glädjande att tågen levereras så snabbt, ” säger SJ:s VD Jan Forsberg i
ett pressmeddelande 2008-05-22. Trots detta uttalande kommer tågen
att sättas i trafik först om ett år. SJ har inte lämnat någon förklaring till
denna senareläggning och under tiden får vissa resenärer åka i gamla
liggvagnar. Sannolikt har SJ flyttat fram leveransen för att kunna uppnå
besparingsmålet i år.