Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-17, 10:40 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer? Jag ser inte det som ett problem däremot har du rätt i trafiktätheten. Förr kunde man oftast leda förbi med smärre förseningar men nu blir det lavinartade konsekvenser.

Citat:
En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag.
Det är ett faktum även här framförallt när det gäller snöröjning då det nästan uteslutande rör sig om inhyrd personal med bristande kunskaper.

Citat:
Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.
Säkerheten har alltid varit rätt hård så länge jag kan minnas (80-talet och framåt) däremot hade SJ mycket mer personal som skötte spåren. T.ex. så fanns det en arbetsuppgift där innehavaren oftast kallades för Pinnen då det var han som åkte omkring och mätte spårvidderna med en "mätpinne". Alla dessa personer och deras kollegor med andra liknande uppgifter var utbildade i spårsäkerhet och hjälpte till vid snö och isproblem. När Banverket bildades så dröjde det inte länge innan alla dessa personer blev uppsagda. Det var en veritabel flod med avgångpensioner och uppsägningar 87 - 89 där allt från mätare till reparatörer blev uppsagda.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat