Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?
|
Tror du tänker på Peter Apelgren...
...
Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.
Jag tror delvis att det finns budgetproblem som gör att Trafikverket inte kan sköta underhållet på ett bra sätt. En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag. I strävan att vinna upphandlingen utlovas nog lite för mycket, vilket avspeglar sig i kvalitén på tjänsterna.
När det gäller vägarna så upphandlar Trafikverket allt underhåll [
1]. Hur det ligger till med upphandlingsandelen för järnväg har jag inte hittat, men jag antar att det är en betydande del.
Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.