Citat:
Ursprungligen postat av jonny
1. Det är brukligt och att rekommendera att teckna en olycksfallsförsäkring. För tjänstemän kostar det i princip ingenting. Fora erbjuder en grundförsäkring som för något år sedan kostade 250 kr per år. Tror det beräknas på lönesumman, men det är billigt att försäkra tjänstemän för olycksfall i arbetet.
Arbetsgivaravgiften inkluderar den statliga pensionsavgiften. Det är vanligt förekommande med tjänstepension. I många fall görs dock inga avsättningar till tjänstepension för tjänstemän förrän de är 28 år eller äldre.
2. Du är lite oklar med anställningsformen. En provanställning är tänkt att övergå i en tillsvidare anställning. Semestern regleras av semesterlagen. Den anställde har rätt till fem veckors semester per kalenderår. I normalfallet betalas semesterersättning ut under ledigheten - det är vanligt att semesterersättning betalas i förskott om den inte intjänats - då brukar det regleras på slutlönen istället.
Så om det är en tillsvidareanställning eller provanställning ska du inte betala ut någon semesterersättning förrän personen är ledig.
När personen slutar betalar du ut semesterersättningen i samband med slutlönen. Semesterersättningen är 12% av bruttolönen.
Om det är en kortare anställning, timanställning eller liknande kan semesterersättningen betalas direkt på lönen varje månad. Alternativt betalas intjänad semesterersättning för föregående år i början av varje nytt år (normalt i samband med månadslön).
När anställningen upphör regleras semesterersättningen på slutlönen.
3. Se ovan. Man brukar skriva "5 veckors semester" och om semestern är i förskott eller inte.
4. Du måste anmäla lediga platser till Arbetsförmedlingen 
|
Tack för bra svar!!
1. Så tjänstepension och försäkringar är valfritt?
2. a) Om man anställer en person 1a januari 2011. Hur många dagar semester har den anställde rätt till under 2011? (Vad jag förstår det som så har den anställde först rätt till 5 veckor året efter?)
b) Om det är en tillsvidareanställning, betalar jag då ut semesterersättningen i form av ett engångsbelopp på 12% av bruttolönen som den anställde tjänat ihop fram tills semestern?
3. a) Brukar man vanligtvis ge 5 veckors semester eller brukar man ge fler dagar?
b) Utöver 5 veckors semester. Bör man ange något mer i anställningsavtalet kring just semestervillkor/semesterlön?
4. Utöver arbetsgivaravgifter, finns det något annat jag behöver "betala in" för mina anställda?