Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-13, 17:54 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Om du ska starta ett sådant projekt skulle jag föreslå följande åtgärder. Jag anser personligen att du då bör ha ryggen hyfsat fri; men inom juridiken är inget någonsin 100 procnet säkert.

- Förbjud piratkopiering i användarvillkoren
- Lägg till möjligheten att anmäla en torrent
- Ta bort torrents som inkräktar på upphovsrätten så snart du får kännedom om dem
- Lagra inga torrents eller annan likvärdig information själv - länka till torrentfiler hos andra källor
Jag ser inte hur det skulle kunna hjälpa.
Den första regeln kommer ju åtminstone 95% av alla torrents bryta emot, det är ju ganska uppenbart. Hämtar du dessutom torrents ifrån andra sidor som inte har den här regeln så fallerar det ju helt. Har du torrents som uppenbarligen är upphovsrättskryddade och har den regeln så hamnar du ju under likgiltighetsuppsåt och då kan du straffas för det i vilket fall som helst. Som webbmaster/siteägare så ansvarar du för det som publiceras på hemsidan och har därför en skyldighet att hålla koll vad som finns där. Så jag har svårt att tro att det skulle hjälpa dig.

Punkt 2 och 3 kommer kanske kunna rädda dig, men det kommer troligen i gengäld göra att sidan inte blir så populär och få användarna att söka sig till andra sidor.

Punkt 4 gör ju att uppsåtet blir ganska tydligt. Länkar du till sidor där det nästan bara finns upphovsrättsskyddat material så kan du ju knappast hävda att du inte har något uppsåt att länka till sådant. Just detta är ju inte prövat juridiskt, med det ligger ju i bästa fall i en gråzon när du har ett tydligt uppsåt.

Jag tror inte det är så enkelt om man vill vara säker helt enkelt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat