Citat:
Ursprungligen postat av icehole
Driver AB, inga anställda förutom jag. Har redan köpt en stationär men sitter nu i köptankar på bärbara. Tänkte köpa 2 st (en till mig och en till programmerare, inhyrda ej anställda, som de kan utföra mina uppdrag på).
Tänkte höra om jag kan dra av för båda, eller om skatteverket kanske fnyser åt detta? Tänkte främst då eftersom jag endast är en person som köper 2 laptops. AB't handlar med domäner/webbsidor och det är således min "kärnverksamhet" det gäller.
|
Det är inget konstigt att du köper in en dator som en underkonsult ska använda, men som Jonny påpekar, det är viktigt att datorn återlämnas när uppdraget tar slut. Annars blir det förtäckt lön, och du kan tvingas att betala soc avg och skatt motsvarande datorn värde.
Det enklaste för att öht slippa problem är ju att underleverantören själv står för sin dator, inkl mjukvara, för annars behöver du kanske helt plötsligt köpa in en Adobe Creative Suite eller ett MS Officepaket.
OT, men du kan också tex köpa en extra Macbook, med motiveringen att du måste ha en Mac för att kunna testa de webbsidor som du producerar.