Supermoderator
|
|
Reg.datum: Sep 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Sep 2003
|
Till att börja med. Om du inte hunnit skicka in något till KFM så ska du inte göra det. Det ligger inte i ditt intresse att bli delgiven. Du ska inte skriva på något.
Har du redan skrivit på och skickat in delgivningskvittot eller på annat sätt blivit delgiven är det viktigt att du omgående bestrider till KFM - då avbryts processen. Telenor måste då stämma dig om de väljer att gå vidare. Har det hela gått till som du hävdar låter det osannolikt.
Vad gäller betalningsanmärkning är min uppfattning den att om du bestridit till KFM och förlorat i tingsrätten så har du fortfarande viss tid på dig att reglera skulden innan den leder till en betalningsanmärkning. Det är så jag har förstått reglerna.
Jag rekommenderar att du skickar ett brev till Telenor, inkassobolaget och KFM. Du beskriver omständigheterna och ber dem återkalla ärendet. Du bör poängtera att du bestrider det hela.
Det jag tycker vore skäligt är att du betalar skuld och påminnelseavgift. Eventuellt också inkassoavgift och dröjsmålsränta. Jag föreslår att du skriver i ditt brev att åtminstone inkassobolaget bör ha en skyldighet att se till att inkassokrav etc skickas ut till rätt adress.
Om du tycker det är värt pengarna att bli av med det kan du ju också betala runt tusenlappen för att få allt avslutat direkt. Det känns inte som motparten har gjort rätt - men kanske kan det vara värt pengarna (det är ändå småpengar det handlar om) att bli av med problemet?
Någonstans har jag också läst att var och en skall stå sina egna kostnader i småmål, att det skulle vara praxis, men jag har ingen vettig källa på det och är väldigt osäker på om det faktiskt tillämpas.
|