Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems
Och Enligt Conny skall man som nyutexaminerad ta nästan 800kr timmen. Det var om man saknade både utbildning och erfarenhet som drygt 600 kr var rimligt. Jag ville bara poängtera att man nog är lite optimistisk om man saknar utbildning och erfarenhet men har fasta utgifter på 150000 och dessutom vill plocka ut 20000/mån samt ha en viss vinst. Jag skulle i.a.f. gapskratta om någon i den positionen skulle komma med sådana krav.
|
Det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Drar man på sig fasta kostnader på 150 000 kr som nybliven konsult, så blir man nog inte långlivad som egenföretagare. Man ska inte sälja sig för billigt, men man ska samtidigt vara realistisk.
Det Conny använder sig av är statistik. Statistik i sin tur är vetenskapen som säger dig att; om du står med ena foten i en kokande kastrull och med den andra foten i en ishink, så har du det egentligen ganska behagligt.
Jag vet inte hur statistiken i det här fallet har kommit till. Men jag skulle gissa på att det är några extrema påläggskalvar på tex Google som ger upphov till höga siffrorna. Så kallade satelliter.