Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-03, 20:36 #6
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
. sen har man 150 000 kr i fasta kostnader dvs ca 125 kr/tim, det blir totalt 430 kr/tim enbart i självkostnad. Då har vi inte räknat att företaget ska marknadsföra, och göra viss vinst. och detta gäller då för en underbetald nybörjare.
Det beror självfallet en del på verksamhetens natur, men 150000 fasta kostnader skulle jag tycka är väldigt högt för en utvecklare. Möjligen om man har en lokal som kostar nästan 10000 i månaden.
Mina fasta kostnader omfattar i princip endast lite telefoni och uppgradering av hårdvara och mjukvara ibland. Det kan bli under 10000 vissa år, och mer än 30000 skulle jag nog ha svårt att spendera på ett år på saker som masen tycker är berättigat.

Och skillnaden mellan en expert och nybörjare är nog ofta mer än det dubbla. Jag skulle aldrig betala 614 kr/tim för en extrem nybörjare. Men det är friskt vågat av dem att spendera 150000 per år i fasta avgifter som nybliven frilansare med 0 års erfarenhet
Jag skulle nog tycka de får vara mycket nöjda med att få 20000/mån...att dessutom ha vinst att lägga undan får de kanske vänta med till de kommit igång med verksamheten och skaffat sig lite erfarenhet?

Annars stämmer väl mycket av det du säger, men just nybörjare och nyutexaminerade tror jag inte man hittar många som har möjlighet att ställa höga krav om de vill slå sig in på att frilansa. De får se till att hålla omkostnader nere, och nöja sig med en låg lön och ingen vinst tills de har skaffat sig erfarenhet. Eller skaffa sig en fast anställning tills de har kompetensen.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat