Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-02, 14:03 #20
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man Visa inlägg
Menar du webbhotellet eller domänen? Du kan säga upp, respektive välja att inte förnya. Här har du avtalsvillkoren för båda tjänsterna:
http://www.citynetwork.se/files/City...and_domain.pdf

"6. Avtal
a) Avtalet påbörjas när bekräftelse utfärdas av City Network. Avtalet löper den tid som
betalning erläggs för Webbhotell, Domänregistrering och Övriga tjänster, om ej annat är
överenskommet.

b) Kund har rätt att frånträda avtalet enligt ”Distans -och hemförsäljningslag” (2005:58) genom
att meddela City Network om detta inom 30 dagar från det att avtalet påbörjas. Rätt till
frånträde av avtalet enligt denna princip innefattar även juridiska personer. Undantag från
distanslagens ångerrätt gäller då fullgörandet av nyregistrering och/eller förnyelse av
domännamn påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Samtycke sker
genom bekräftelse av e-postmeddelande.
c) Avtalet förlängs efter inledande avtalsperiod i samband med att kund inbetalar tillsänd
faktura för nästkommande avtalsperiod.
d) Avtalet kan av Kund sägas upp när som helst. Uppsägning ska ske skriftligen. City Network
tillhandahåller en blankett som kan användas för skriftlig uppsägning. Vid uppsägning ska
Kund identifiera sig med kundnummer.
"

Luddigt skrivet och tvetydigt, men tolkar det så att såväl domän som webbhotell inte behöver sägas upp utan att avtalet inte förlängs om du inte betalar fakturan. d) handlar enligt min tolkning om att säga upp hela kontot alltså dina registrerade uppgifter och godkännande av avtalet för köp av tjänster hos citynetwork, eller att säga upp tjänster i förtid mitt under löpande avtalsperiod.

Tycker dock det är en luddig modell som inte jag skulle vilja använda som företag, skicka faktura och tolka utebliven betalning som att det inte förnyas istället för att ha en enkel och tydlig uppsägning eller val att förnya i kontrollpanelen. Mycket administration i onödan, även om det är 100 % automatiserat.
För några år sedan då IIS körde en kampanj med domäner för 1 kr och jag köpte ett par hundra domäner, sedan fick jag en kartong med fakturor från IIS, och det var samma där, betalar man dem inte så förfaller dem. ibland får jag fakturor från Loopia med, så jag tror dem flesta kör med den modellen.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat