 |
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
|
Fast kunden betalar sällan för att du ska ha allt i huvudet. Ibland måste man till exempel gå till manualen för att kolla upp något eller läsa något stycke i en tutorial. Sådant tycker i alla fall jag (som dock är tekniker och inte webbdesigner) att kunden betalar för. Det är omöjligt att hålla allt i huvudet, och kunder vill sällan ens betala för någon som är så pass specialiserad att hon/han kan allt utantill.
Gör en tidsuppskattning innan du påbörjar projektet och försök hålla dig i närheten av uppskattningen. Då vet kunden ungefär vad priset blir och slipper överraskningar, men du har ändå flexibiliteten i att kunden kan komma med nya krav under projektets gång som ökar tiden.
När du väl har en tidsuppskattning spelar det ju sedan ingen roll vilken betalningsmodell du tillämpar. Antingen ger du ett fast (något högre) pris eller så arbetar du på timme. I båda fallen funkar tidsuppskattningen som en bra mall för beräkning av totalkostnaden.
|