Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-01, 18:44 #1
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Standard Att sätta ett "pris".

Detta är något jag har svårt för. Jag vet aldrig om jag sätter ett högt pris eller ett alldeles för lågt pris, dock gissar jag på att jag sätter ett lågt pris.

Jag pratar om webbdesign eller utveckling av en webbsajt. Jag jobbar hittills som privatperson mot privatpersoner/företag eller frilansar för företag.

Att ta betalt per timme är ju det vanligaste, men detta ser jag, för min del i alla fall vara orättvist. Vi säger att det är någon del i projektet jag inte har lika stor kunskap i, och därför tar det mig längre tid, då fakturerar jag ju kunden i "onödan" på flera timmar, eller vad man ska kalla det.

Därför brukar jag oftast sätta ett "fast pris" men samtidigt meddela min kund att extrakostnader kan tillkomma ifall jag behöver lägga ner mer tid än planerat (om en kund aldrig blir nöjd ex).

Vad är ett normalt pris att sätta då? För att lägga upp några exempel:

En design. (Från grunden, med alla grafiska element, PSD-fil(er) och färdigkodad HTML+CSS)

En design, innehåll plus 4-5 statiska undersidor.

En design, innehåll med undersidor samt med dynamiska sidor. (Blogg och eller bildgalleri, nyhetsskript) osv. (Tänker php/mysql)

(Sen mer avancerat, ett litet/stort community tex)

Varför jag frågar och tror att jag alltid sätter ett för lågt pris är för att jag har hört folk som tar väldigt mycket mer betalt än jag själv, och för att ingen kund har någonsin velat kompromissa om det prisförslag jag först lägger ut.

Hjälp mig tack! Jag vet att det är svårt att svara på. Just därav denna tråden. Hoppas att ni kan få mig att komma på rätt väg bara.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat