Visa ett inlägg
Oläst 2010-11-30, 20:25 #3
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Absolut, du har helt rätt. Google har varit i rätten flera gånger, vissa har de vunnit, vissa har de förlorat.

Du verkar dock inte ha läst villkoren speciellt bra, eftersom det är du som har laddat upp materialet som är ansvarig för att ha upphovsrätt till det du laddar upp. I slutändan blir det alltså du själv som får betala skadestånd till dig själv
Men om TPB bara skriver en rad i sina användarvillkor (om det inte redan står) där de förbjuder användare att lägga upp upphovsrättsskyddat material, borde inte det skydda dom från att "få skit" på samma sätt som YouTube gör?

Jag menar, både du, jag och YouTube vet att det är omöjligt att ta bort alla upphovsrättsskyddade klipp från YouTube. Om man sätter hela Indiens befolkning på den uppgiften kanske man kan klara av det på ett par år. Men det kommer ju alltid ligga hundramiljontals uppladdade upphovsrättsskyddade klipp som resulterar i miljarder med visningar där upphovsrättsinnehavare inte får något ersättning för sitt verk. Även att det ligger lyrics på YouTube borde de få skit för.

Min slutsats: Jag tycker det är fel att en friskrivning i användarvillkor mot sina användare kan fria en från alla slags brott på upphovsrättslagen. Det är ju själva möjliggörandet som är olagligt, eller?

En sak till...
Man ska utan undantag rapportera till STIM/NCB om ens verk har spelats utan att man fått betalt för det. Om jag ställer mig på en krogscen inför 20 alkoholister och spelar min låt så har jag rätt att kräva krogen på en summa pengar som finns specificerat på stim.se, på samma sätt borde ju man kunna rapportera till STIM att ens verk spelats på YouTube X antal gånger. Även om YouTube hänvisar till användaren så kan denna ha uppgett falsk identitet, vara död, vara ostraffbar, ett fejkkonto av YouTube + att det går väl en gräns i hur mycket uppgifter om en användare YouTube kan uppge? PUL och dylikt..

Tycker inte om när saker och ting inte är logiska..
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat