Visa ett inlägg
Oläst 2010-11-29, 15:40 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Shield Umgängesregler på Internet... Skickar jag spam?

Hejsan, Idag fick man en liten chock när brevbäraren kom och gav mig ett brev ifrån Telia. När jag väl läste det blev jag ännu mer chockad.

Jag har skrivit av brevet fullt nedan:

Citat:
Vi har fått in flera anmälningar från användare på Internet som har råkat ut oönskad e-post, sk. spam, vilket inte följer netiketten (etikettsreglerna på Internet). Spårningarn visar att denna e-post kommer från eller har passerat din dator med Internetkonto (mitt konto) med tilldelad IP-adress (min ip-adress) vid händelsen, som inträffade 2010-11-19

Orsaken till att detta kunnat hända kan vara att du har fått in en mask virus el. en trojan i din dator. Den infekterade datorn började sedan, oftast obemärkt, att skicka ut skräppost. Dessa utskick medför stora olägenheter för andra användare på Internet och även för Telia. Och för att bli av med problemmet rekommenderar vi att du formaterar om din dator och ser till att alla uppdateringar till operativsystemt (t.ex Windows) hämtas hem. Desstuom rekommenderar vi att du installerar ett antivirusprogram som uppdateras regelbunder och även en brandvägg som skydd.

Vi ber dig att ta del av riktlinjer somgäller för tillåtet bruk av Telias Internettjänster (AUP) samt de dokument som tar upp umgängesregler på Internet, den sk. netiketten, på www.telia.se/sakerhet. Vår förhoppning är att vi inte stöter på ditt konto på våra utredningar igen.
Det konstiga är att jag inte har någon alls aning om vad de kan vara som stört andra Internet-användare.

Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och den 19e (som det står i bevet att händelsen ägde rum) var jag inte hemma, jag var på mitt kontor i Malmö över natten. Och då måste det skett från mina föäldrars dator, men det roliga är att de inte ens kan stava till ordet "spam". Det som jag mest misstänker är min mamma som skickar lite kedjebrev mellan vänninor och vänner, dessa har jag sett och de är bara några roliga bilder osv. Men ingen reklam eller filer som skickas.

Något som gjorde att jag och mina föräldrar fick oss ett gott skratt är ang antivirusprogrammet. Jag sitter med AVG, men det kan ju kvitta eftersom jag inte var hemma och hade just denna datorn med mig. Och mina föräldrar sitter med Telias Antivirus eftersom det är "sååå bra och håller alla virus borta!"

Nu vill jag bara veta varför de skickade mig detta brev.

Och jag tänker inte ringa deras hjärndöda support.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat