Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2004
|
Spindel, jag förstår mycket väl din inställning men det är ju egentligen inte relevant vad gäller lagbrottet. Det är ett ganska märkligt argument om det var tänkt att försvara nedladdningen. Om jag vill ha 96%-ig sprit, hur gör jag då? "Jag vill ju ha det men det erbjuds inte." Om det man vill ha inte finns tillgängligt på den lagliga marknaden så måste man acceptera detta. Man kan försöka påverka försäljarna och branschen men det kan givetvis inte vara försvarbart att begå lagbrott för att komma över det på andra vägar. Är det tillräckligt många som vill ha det som du vill ha så kommer också lagliga alternativ att poppa upp allteftersom.
Om man hade varit noga med att lagstifta kring upphovsrätten på nätet redan från första början och inte låtit det bli en lekstuga (det är först på senare år som man slagit ner hårt på allvar mot barnporr, nätprostitution, en rad nya bedrägerityper, illegal nedladdning etc.) så hade gemene man haft en helt annan inställning och livet hade varit betydligt enklare för alla oss som gör affärer på internet. Reaktionerna hade inte alls varit desamma vilket alla som försökt ta betalt för en tjänst som från början varit gratis säkerligen vet om mer än väl.