Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
CD är givetvis inte "fel" oavsett vad du anser... Folk väljer själva vilket medium de vill köpa. En del vill ha digitalt, en del vill ha vinyl. Företag anpassar sig ALLTID efter marknaden (gör de inte det går de under förr eller senare så det är ett helt meningslöst argument) förutsatt att det finns spelregler som gör marknaden möjlig. Om någon kopierar dina produkter och ger bort dom gratis, tror du då verkligen att du fortfarande kan sälja dina exakt likadana produkter? Förstår inte hur någon företagare kan ställa upp på det resonemanget.
|
Jag har en fråga till dig:
Om det jag efterfrågar är streaming av film i 1080p med 5.1-ljud (med svensk undertext), hur gör jag då? De lagliga tjänster som finns erbjuder ju inte detta:
Voddler: SD-film med stereo 2.0-ljud (med svensk undertext)
Headweb: SD-film med stereo 2.0-ljud (med svensk undertext)
Zune (Xbox 360): 1080p med surround 5.1-ljud (utan svensk undertext)
Zune är ju onekligen det som har kommit längst fram, men att stötta Microsoft/Zune ekonomiskt kan i längden straffa sig eftersom de saknar svensk undertext. Ett amerikanskt företag lär inte bry sig om svensk undertext om de ser att det går att tjäna pengar ändå. Dessutom är det just bara amerikanska filmer som de har så utbudet brister ju i och med att jag gillar koreanska filmer (och ibland europeiska filmer).
Voddler & Headweb, att stötta dem (jag brukar hyra film där ibland) må vara vettigt eftersom det är svenska företag, men risken finns ju att de blir för bekväma och fortsätter med sin dåliga bild- och ljudkvalité. Dessutom vill jag ju innerst inne kunna hyra film antingen i digitalboxen eller via Xbox 360.
Jag piratkopierar eftersom det ger det JAG vill ha - den bästa upplevelsen av film på alla möjliga sätt.
Jag skulle förvisso kunna börja med Blu-ray, men då säger jag ju indirekt att jag vill ha Blu-ray (men jag vill ju streama egentligen).
Så länge de lagliga tjänsterna brister så visar jag vad jag vill ha genom att piratkopiera. Möjligt att jag så stjäl från filmbolagen, men det är det enda sättet att visa vad jag vill ha (tjänsterna erbjuds ju inte lagligt, inte utifrån mina preferenser).