Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Nu är jag inte alls med. Oavsett om musiken säljs digitalt eller fysiskt så måste man göra reklam för den? Effektiv massreklam på nätet är inte alls billig idag och man gör ofta irl-reklam även för webbtjänster eftersom det är betydligt lättare att nå en stor grupp människor på en gång. Dessutom är inte produktionskostnaden för själva cd-skivan den stora kostnaden, den är högst marginell.
|
He he
Se hur Microsoft gjorde med Windows 7, la ut en "prova på version" på nätet och släpper sedan en original version, nu toppar den listorna, reklamen MS gjorde var att lägga 10min på att lägga ut den, dom fick också beröm för detta och detta i sig spred sig vidare och vidare och vidare. Själva Microsoft la en extremt liten tid själva. Så ja reklam för sin produkt behöver inte vara en stor tid det handlar om var det är för vara och hur unik är den.
Själva massreklamen gör konsumenterna och inte själva företagen, om något är bra sprrider det sig oftast rätt bra av sig själv.
Ett annat exempel är att Se hur pass bra AVATAR filmen blev, endå var det den mest nerladdade filmen då, dom slog över sin pott på hur mycket dom har laggt ner på filmen med löner osv.
flera artister går ifrån sina musikförlag och startar eget, se bara hur bra det går för idolerna på tv4.
Skivbolagen hadde tjänat på att bygga om bittorrent funktionen för streaming istället och lägger styrkan på kunderna då själva serverkraften kommer ifrån dom och då kan skivbolagen sänka sina kostnader på sina skivor men ändå samtidigt tjäna på detta genom att artistens låt sprider sig till andra länder, reklamen gör sig själv.
Att göra reklam för sig själv är liksom lika med noll förutom artister när dom skall sjunga på galor osv.