Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
När man använder group by är det svårt att styra vilken rad i gruppen som väljs ut. Enligt mina erfarenheter är det den första raden, och man skulle kunna styra det genom att sortera tabellen i förväg. Men det är odokumenterat och jag skulle inte lite på det. Subquery är nog vägen att gå här, om man inte kan göra tabellen på ett bättre sätt.
|
Såvida man inte byter databas så fungerar det alldeles utmärkt men som du säger så är det ingenting som finns dokumenterat. Jag ser heller ingen annan utväg än att göra en subquery men att då också se till att ha indexerat ordentligt. Det optimala hade varit att flagga aktuell adress eller helt enkelt bara arkivera gamla adresser för att få en betydligt mindre tabell att arbeta med (om den nu är alltför stor) men nu finns uppenbarligen inte det alternativet tillgängligt av någon anledning.
Om ni verkligen inte har möjlighet att ändra databasen på något vis så skulle en extrem alternativ lösning vara att spara varje användare med nuvarande adress i en fil.