Jag tycker Flash är miss-krediterat.
Det är en underbar plattform för att leverera cross-browser-consistency och 100% kontroll på layout, typografi, animation. "HTML" kämpar, och ju bättre den grunden blir, desto mer likt Flash blir det också. css-transitions, webkit-effekter, jQuery-animationer, Typkit etc...
Dock gillar jag verkligen css, html5, jquery osv.
-men är man som jag van vid att ha detaljkoll på varenda pixel och finish, så är det svårt att acceptera html-träsket - speciellt även bakåtkompatibilitet.
Ska inte starta krig här, jag är för båda plattformar. De fungerar tillsammans helt klart,
ingen idé att "hata" flash.
Jag hatar Flash på vissa sidor, för om det används fel - så är det ju bara dåligt.
Flash har sitt syfte helt klart. Men tänk igenom först - ibland är det hybrid-sajter som är det bästa alternativet.
Finns även teknik som inte html kan hantera ännu - t ex visa webcam, avancerat 3d-stöd bland annat.
Sökmotoroptimering
-det går att lösa, men inte optimalt. Du kan lägga ut texterna i html som dock skrivs över av Flash. Detta är accepterat och fungerar.
Du får gärna börja lära dig Flash, men ha gärna starkt fokus på html/jquery likväl