Visa ett inlägg
Oläst 2010-11-20, 11:40 #1
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 16
frofrik frofrik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 16
Standard Muntligt/skriftligt avtal vid telefonförsäljning, vad gäller?

Hej,

Blev i veckan uppringd av en telefonförsäljare.
Brukar oftast säga nej tack på en gång, men när det gäller webbtjänster och liknande så brukar jag åtminstone låta dom berätta lite om sina produkter/tjänster.

Den här säljaren drog en lite längre demo och visade även hur deras produkt funkade via deras webbplats osv. Jag tyckte faktiskt att tjänsten verkade intressant, vilket jag också sa. Fick ett pris över telefon av säljaren (som också var bra), och han sa att han då skulle skicka ut ett avtal som jag fick signa, och höra av mig om det var några frågor. Det tyckte jag lät bra eftersom jag då inte behövde bestämma mig på en gång. Säljaren sa dock att jag måste skicka in avtalet senast som igår för att jag skulle kunna få detta pris.

Fick avtalet, funderade lite mer på det och kom fram till att jag inte behövde detta egentligen.
Därför skickade jag heller inte in avtalet.

I fredags fick jag ett mail (såg det först på kvällen eftersom jag bara driver firman vid sidan av) med nästan lite hotfull ton där jag uppmanades att skicka in avtalet senast på måndag. Det stod att vi hade ett muntligt avtal som var juridiskt bindande, att tjänsten hade påbörjats och att en faktura skulle skickas på måndag.

Kan dock poängtera att jag inte fått några inloggningsuppgifter ännu, samt att det i mailet med avtalet står något i stil med "läs igenom avtalet och godkänn sedan din order genom att skriva under".

Jag har självklart mailat tillbaka och sagt att jag inte är intresserad av detta och att jag inte anser att muntligt avtal ingåtts.

Vad tror ni om detta? Har avtal verkligen ingåtts i samtalet när säljaren faktiskt säger att han ska skicka ut ett avtal till mig?
frofrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat