Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Grejen är ju den att på en "skitsajt" så har man normalt sett ingen känslig information lagrad. Som du säger blir ett system aldrig helt säkert och används ett system på det viset så blir det betydligt mer eftertraktat för inte bara vanliga hobbyhackare utan blir dessutom mycket intressant för de internationella kriminella nätverken (där finns idag inte enbart korkade muskelbergstereotyper). Dessutom slipper man krångla den dagen leverantören lägger ner (IT-branschen är inte särskilt stabil).
OpenID är inte en usel idé men jag tycker personligen inte att fördelarna överväger nackdelarna.
|
Man lagrar ju alltid lösenord på varje skitsite och man kan ju aldrig veta om det ens är krypterat. Därmed måste man ju ha ett unikt lösenord på varenda site man använder och då blir hanteringen väldigt jobbig.
Med OpenID slipper du allt det krånglet och det räcker med att du har ett riktigt bra lösenord som du kan komma ihåg i huvudet. Ingen av skitsiterna kommer kunna se ditt lösenord.
Jag tror inte att exempelvis Googles OpenID-tjänst kommer lägga ner i första taget heller.
Men finns ju som sagt både fördelar och nackdelar. Jag tycker nog att fördelarna överväger.