Visa ett inlägg
Oläst 2010-11-15, 15:22 #6
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag tycker också att kunder som kräver (notera: inte ber om) support som ligger utanför det man erbjuder är lite lustiga. Har haft åtskilliga diskussioner med kunder som hävdar att prestandaproblem är på dera sida eftersom de inte förstår förklaringen vi ger dem. Jag brukar göra en lättare felsökning för at tkunna ge kunden exempel på SQL-frågor eller liknande över vad som är fel, och rekommendera att de kontaktar sin webbutvecklare. Ofta svarar de då att de inte ska behöva betala en webbutvecklare för att laga felet och att webbhotellet borde göra det gratis, eller så återkommer deras utvecklare och säger att han inte heller förstår felet.

Har även suttit i åtskilliga timmar med en kund som kör osCommerce i en version från 2003, där det finns en prestandabugg som gör att om man har många artiklar och kategorier och/eller många samtidiga reapriser så går butiken enormt långsamt. Trots att jag länkade till buggrapporten och en forumtråd där problemet diskuterades vägrade kunden förstå att problemet var på hans sida.

Någon gång har jag försökt hänvisa en kund som körde en gratislösning till utvecklaren av programmet, men det gör jag nog inte om. kunden visste att han inte skulle få support av utvecklaren eftersom det var ett gratisprogram så han tyckte att vi skulle ge den supporten istället.

Tydligen ska webbhotell vara ansvariga för alla applikationer som kunden väljer att köra, helst utan extra kostnad.

Det är ju faktiskt inte relevant för diskussionen. Du kommer inte få dina kunder att byta operativsystem så varför inte sätta sig ner och skriva ihop en guide med skärmdumpar för de system du ofta får frågor om? Alternativet är att du helt slutar ge support på program du inte kan och hänvisar kunden till utvecklarens supportavtal.
Det var just den här typen av problem som gjorde att det kändes intressant att starta en tråd om det här.

Vet inte om webbhotellsvärlden är unik på något vis, men lite märkligt är det. Om Kalle Karlsson tecknar ett avtal där har hyr in sin båt varje vinter så är jag rätt säker på att han aldrig skulle få för sig att kräva av firman som har garaget att dom ska sköta underhållet av hans båt och samtidigt lära han att skruva, men när det gäller webbhotell så är det nästan som att det är underförstått att supporten ska finnas till hands vid alla typer av funderingar.

Om man verkligen har fastnat på en fråga så tycker jag att det kan vara helt ok att maila supporten och fråga om man kan få tips, men jag tycker verkligen att man kan lägga ett par minuter på att läsa guider först.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat