Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
- Har ni skriftlig kravspec?
- Uppfyller leveransen hela kravspecen?
- Har kunden gjort acceptanstest och godkänt leveransen?
- Har du avtalat om att du får ta ut påminnelseavgift och till vilket belopp?
- Vad är det avtalade betalningsvillkoret?
- Vad har ni avtalat för dröjsmålsränta?
- Vilket datum kom fakturan kunden till del?
- Du kan inte klaga förrän 30 dagar gått från att kunden fått fakturan.
- Ingen påminnelseavgift, dröjsmålsräna får tas ut före 30 dagar efter kundens mottagande av fakturan. Om inte annat avtalats.
|
Men det borde du väl fattat vid det här lagret att att något sådant inte skrivits, nu gör du dig till ett åtlöje bara.
Det finns fö. ingen lag som säger att du inte får debitera dröjsmålsräna efter 3 dagar, dock bör du vänta 30 dagar innan du skickar din räntefaktura. Det finns heller ingen lag som specificerar 30 dagars betalningsfrist.
Har du inte specifikt tillämpat räntesats brukar praxis vara referensränta + 8%