Visa ett inlägg
Oläst 2010-11-12, 15:05 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Låter som du är spekulant?
Nja, jag försöker förstå ekonomin och det är svårt för säljaren använder inte korrekt terminologi.

Vinst och täckningsbidrag är inte samma sak.

Alla pengar ska redovisas utan moms, dvs moms är enbart en likviditetsfråga som aldrig ska tas med när man räknar omsättning/försäljning/täckningsbidrag eller vinst.

Intäkt från kampanjer ska redovisas som försäljningssumman (exkl moms) men inte med avdrag för andra kostnader som provision m.m. Provision och nettoresultat av kampanjer bör redovisas separat.

Redovisningen av ekonomin måste ske på et korrekt sätt och inte försöka dölja viktiga siffror.

Ena stunden vad "vinsten" 7-8 procent och i nästa inlägg var "vinsten" 185-240 kr (inkl moms) per artikel. Det ger kalla kårar när vi inte ens pratar samma språk. Det finns en stor osäkerhetsfaktor i att begreppen inte ansvänds på ett korrekt sätt och att moms är medräknad i vissa siffror, det gör att siffrorna inte går att lita på.

Att produkten kostar 15 kr från början är ganska normalt, men det tillkommer kostnader för marknadföring, löner, frakt, empallage m.m.

Det är viktigt att skilja på "rörliga" och "fasta" kostnader. Rörliga kostnader varierar direkt med ökad försäljningsvolym, men i botten har man fasta kostnader som inte är direkt kopplade till försäljningsvolym, och det är viktigt att kunna härleda de olika kostnaderna så man kan bilda sig en uppfattning om ökad arbetsinsats eller marknadsföring kan höja omsättningen elelr om det bara leder till ökade omkostnader.

Jag försöker bara förstå och räta ut en massa frågetecken. Jag tror att köparna helt enkelt avstår pga osäkerheten i siffrorna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-11-12 klockan 15:15
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat