|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Mar 2007
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Mar 2007
|
Hej,
Hmm, eftersom detta inte är aktuellt förrän nästa år har jag inte planerat så mycket. Frilansare är inte uteslutet i nuläget, dock gäller samma krav med visum och arbetstillstånd.
Däremot kommer det nog inte vara problem att få platsen tillsatt. För ett par dagar sedan visade en tidigare praktikanställd intresse och igår pratade jag snabbt med en thailändsk (arbetslös) webbprogrammerare. Ett antal personer härifrån har också visat intresse (tack!).
Men du har rätt. Förväntar man sig (exakt) samma villkor som i Sverige är nog Thailand (och en majoritet av länderna utanför "västvärlden") inget att ens tänka på. Man skall nog heller inte glömma att priser på mat och boende generellt är mycket lägre i Thailand än i Sverige.
Själv ser jag fördelar med klimatet, den synnerligen låga skatten, människorna, kulturen och företagarklimatet i stort. Det är nog personer som tänker i liknande banor vi kommer söka och som ÄR intresserade av ett jobb här.
Jag lämnade själv Sverige med en ganska liten summa pengar och har jobbat tokmycket i sex-sju år, för att nu kunna ta det lite lugnare och ta en eller ett par lediga dagar i veckan. Det är extremt få förunnat att kunna jobba ett par timmar med laptopen på stranden här (myten om jobb i Thailand). Alla småföretagande svenskar som jag känner här (många) "lever" i princip för sina jobb, annars funkar det inte. Som anställd slipper man ju den biten.
|