Citat:
Ursprungligen postat av glamaholic
1. <p>text</p> är detta brödtext? är det detta som är "paragraf"?
2. Vad betyder koden <pre>förformaterad</pre> och när ska jag använda denna?
3. vad betyder <address>adress</address> och när använder man denna?
4. De viktigaste H-tagarna är H1, H2 och H3, men vad händer med de andra och hur många finns det? Kan man lika gärna skippa de andra och använda fet brödtext?
angående "adress" så är det väl ganska logiskt egentligen men varför finns det en kod för adressen? kan man inte bara skriva den som vanlig brödtext?
|
<p> innehåller brödtexten där varje p-tagg markerar ett stycke. Paragraph = stycke på engelska.
<pre> är förformatterad text. Den visas vanligtvis med fonten Courier som är en fixed-width-font. D.v.s. alla tecken är lika breda. Taggen behåller även alla mellanslag och radbrytningar som sker inom taggen. Kan vara mycket användbar när man ska skriva ut programmeringskod då man enkelt kan bevara indentering (tab-inskjutning).
http://www.w3schools.com/tags/tag_pre.asp
<address> har jag aldrig använt mig av. Jag ser den som helt överflödig då maan preis som du säger lika gärna kan använda <p>. En möjlig fördel är att man skulle vinna lite trust hos Google när de ser att man har kontaktinfo på sajten. Ser det dock som långsökt.
http://www.w3schools.com/tags/tag_address.asp
<h> finns det sex st av. Ju längre ner i hierarkin man kommer desto mindre kraft ges de sökord som finns i rubriken. H1-H3 anses vara de enda som ger någon SEO-nytta, där H1 är klart starkast. Jag tycker inte du ska skippa de andra H4-H6 utan styla även dem i CSS:en om det är så att du behöver så många underrubriker. Jag tror inte de är helt värdelösa. Kom dock ihåg att använda rubriktaggarna rätt. Tänk rapportskrivning där H1 är huvudrubrik som det endast ska finnas en utav. H2 är underrubrik till H1 och H3 är underrubrik till H2 o.s.v.
Själv använder jag bara H-taggar till rubriker i brödtexten. För rubriker ovanför t.ex. menysektioner eller annat som har med med designen att göra använder jag särskilt stylade P-taggar.