Visa ett inlägg
Oläst 2010-10-29, 17:28 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag ser ett problem med just webbshopar och den optimering du vill göra. I en webbshop vill du ju främst lyfta fram produkterna och inte "dölja" dem bland en massa text.

Jag tycker du ska tänka över hur de olika förslagen påverkar kundernas agerande. Risken är att mycket innehåll bland produkterna gör att kunderna upplever det som rörigt och avstår från att handla. Då tjänar du kanske ändå inget på det alternativet i slutändan, även om det är bäst ur SEO-synpunkt.

1. Båda dina förslag skulle nog funka, men jag är ganska säker på att alternativet där du har allt innehåll på kategorisidan skulle funka bäst. D.v.s. ur ett SEO-perspektid. Google tar stor hänsyn till innehållet på sidan och en lång text där sökordet upprepas är helt klart att föredra framför en sida med relativt lite innehåll och där sökordet i stort sett bara finns i rubriker.

2. Det är klart att det går, men dessa kommer konkurrera med varandra i serpen även om de ligger på samma sajt. Du skulle kunna skriva en separat artikel där du tydligt länkar till produktsidan med sökordet "Schampo". En annan fördel är att du får ännu fler sidor indexerade, sajten blir med andra ord större.

3. Det tycker jag låter som en bra idé. Lite det jag var inne på i förra punkten.

4. Om du vill att shampokategorin ska vara den som med störst sannolikhet visas i sökresultatet så ska du inte länka tillbaka till artiklarna.

... Tycker inte det var rörigt om man noga går igenom punkt för punkt

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-10-29 klockan 17:35
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat