Först och främst ska du
helt glömma av allt som har med status att göra. Strunta blankt i det och gör något du älskar, även om det så är städning. Det blir bäst så i slutändan.
Basera ditt val på vad du gillar och vad du kan tänka dig att göra i framtiden. Och för guds skull, välj inte vad dina vänner väljer. Det är det dummaste man kan göra.
Själv läser jag sista året på linjen samhäll > ekonomi. Till en början lät det ganska bra, men efter 1-2 år så insåg jag att IT skulle varit min linje. Å andra sidan har jag börjat gå i tankarna att starta eget - så ekonomikurserna (företagsekonomi A, B och internationell ekonomi) är extra uppskattade av mig.
Så välj något du gillar att göra, och som du kan tänka dig att syssla med i framtiden. Om det är polis/brandman du vill bli - kör på katrinelund! En polare till mig går där och han är nöjd med sin utbildning.
Vill du bli webbdesigner - kör på GTI eller någon annan skola med IT som inriktning. Tror för övrigt inte att det finns någon utbildning "inriktad" på just webbdesign. Möjligtvis media. För på min nuvarande linje fick jag valet att läsa webbdesign sista året.
Beträffande att du inte vet vad du vill bli - det vet inte ens jag. Och jag tar studenten i sommar. Go with the flow, som det heter på engelska. Och låt allt flyta på. Du inser vad du vill bli en vacker dag
Själv lutar det åt något inom IT-branschen med tanke på mitt intresse för internetmarknadsföring, SEO, webbdesign och allt i den branschen. Kör så det ryker, Yasa!