Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Gustav, Jag har använt samma sätt som din revisor fast tvärtom....
Dvs jag har principen att jag debiterar varje minut, men aldrig på fel kund, Det är hyfsat enkelt att hålla koll på om man inte har för många olika kunder samtidigt. Jag brukar ha en liten anteckningsbok där jag skriver upp varje telfonsamtal från olika kunder och de arbetsuppgifter jag gör. Sen skriver jag in detta i faktutran efter varje arbetsdag så jag inte glömmer något.
Jag började även lägga upp kundernas aktiviteter som jag ska redovisa som egna "artiklar" i mitt faktureringsprogram så jag alltid kan ha en knivskarp rapportering till kundens system. Det blev genast mycket enklare och klagomål på redovisningen upphörde helt sen jag införde den arbetsrutinen. Specen på fakturan följer exakt kundens tidrapporteringssystem. Med aktivitetskoder och projektkoder.
Det förvånade mig först att man lätt kunde fylla sin arbetsdag genom att hoppa runt mellan olika aktiviteter och projekt, det blir mycket spilltid som slukas upp (=ineffektivt). Bättre att jobba mer fokuserat med enskilda aktiviteter tills de är klara.
Jag lärde mig att de kunder som klagar på att man redovisar den tid man lägger ner på dem ska man undvika. De förväntar sig att man ska jobba gratis och låta andra kunder betala vad deras tid kostar.
Det motsäger till viss del vad KristianE säger, även om jag håller med om att man måste vara flexibel (men detta har inte med att vara flexibel utan om att vara fair mot rätt kund, dvs "fair" mot en kund som är "fair" mot dig som leverantör och "hård" mot de kunder som är "hårda" mot dig), men jag tycker itnte man ska jobba gratis. Säljarbete och marknadsföringsarbete för egna tjänster/produkter ska man dock inte debitera för. Kort sagt ska man vara flexibel till sitt arbetsätt men är man flexibel med debiteringen, dvs låter bli att debitera tid som man borde debiterat så kommer kunden att utnyttja det, det är i vart fall min erfarenhet. Men det är vanskligt att pratat om så generella saker här i tråden, man ska inte vara "ogin" i sin debitering, man måste vara "fair" i alla lägen.
Det här med att man debiterar fel kund för tiden brukar inte jämna ut sig för det är för det mesta samma kunder som är de som tar upp den där lilla extra minuten de ringer ett kort samtal om.
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-10-24 klockan 09:41
|