.nu är en ccTLD, men som
ägs och styrs av ett företag och ett antal privatpersoner. Andra ccTLD som t ex .se har i förväg fastslagna regler, styrs relativt öppet och för det mesta för Sveriges bästa. Jag är en av dom som varnar för att använda företagsägda ccTLD, speciellt inte bygga upp tjänster och sajter som är beroende av ett specifikt domännamn, eftersom ni kan vakna upp en morgon och upptäcka att domännamnet tagits tillbaka för att användas i något annat sammanhang eller kanske säljas på nytt till någon annan.
Detta gäller i högsta grad Nunames/Nudomain som bland annat
tagit tillbaka en nu-domän jag registrerade enligt deras villkor och som jag hade i 10 år men som jag plötsligt inte tilläts förnya eftersom de ville ha den själva.
Nunames/Nudomains direktör, L G Forsberg, har själv skrivit "
Enligt våra avtal är det helt i sin ordning att .NU väljer att inte förnya ett avtal" vilket gör mig och många andra osäkra och som gör att jag helhjärtat rekommenderar varenda entreprenör att i stället välja säkra, konkurrensutsatta och reglerade domäner som .se och .com. Jag varnar också för diktatursägda ccTLD som nu senast Libyens .ly som börjar plocka tillbaka domäner som de tycker de vill använda själva.
Många av er här på WN har hört denna story tidigare så därför skriver jag inte mer än så. Om någon vill veta mer, kontakta mig på cm @ mm . se
Men rådet står fast,
undvik bygga upp värdefulla tjänster och sajter på domännamn som .nu med Nunames/Nudomain som med en axelryckning kan få för sig att tillbaka din domän för att de känner för det eller för att de ska kunna sälja domänen igen, kanske på en SEDO-auktion som Nunames/Nudomain brukar göra.