Citat:
Originally posted by weirdbyte@Dec 1 2007, 11:44
Hallå.
Jag ska göra gastroskopi på måndag och är riktigt panikslagen inför det. Jag klarar av nålar och andra saker, men inte när man ska stoppa ner en slang ner genom halsen då jag är vaken.
Är det någon av er som har gjort det? Hur kändes det? Skulle ni göra om det?
Är det någon som lyckats få göra det sövd?
Berätta gärna era historier. Jag skulle vilja veta andras erfarenheter
|
Hej, gastroskopi är ingenting att vara rädd för.
Om det är en OP det handlar om med gastroskopi inblandat så brukar man bedöva munnen och halsen med en spray som har en väldigt väldigt stark smak.
När man väl har fått bedövningen i form av spray så kan det genast efter 1 - 4 minuter kännas som om man inte kan andas och som om det vore en stor golfboll i halsen, det blir då automatiskt till att man glömmer att andas, men det är ingen fara andas som vanligt och tänk i huvudet hela tiden att "jag kan andas" för det kan man men det känns som om man inte gör det, när man väl har kommit förbi reflexerna i inre tungslut och gom så är det ingen fara, du kommer inte känna speciellt mycket, att ta blodprov är nästan värra i inväntan på att sprutan ska komma.
Om vi bortser ifrån att det är en OP och bara en vanlig undersökning så brukar undersökningen ta cirka 30-60 sekunder.
Jag jobbar inom sjukvården och jag har sett en del, så oroa dig inte
Edit: Måste lära mig att läsa trådar till sista inlägget, läste att du hade gått på undersökningen nu, kul att det gick väl!
<_<