Det ena behöver inte utesluta det andra. En engelsk sajt kan mycket väl ta topplaceringar på Google.se medan motsatsen (på Google.com) är mycket svårare såvida det inte är sökord på svenska.
Skulle svenska besökare ha problem med att din idé bara var tillgänglig på engelska? Är idén en tjänst eller är det textinnehållet som är det viktiga?
Om sökorden du optimerar för är desamma på engelska och svenska så optimerar du för båda marknaderna på samma gång. Tänk bara på att det är bättre att bra att skaffa hosting i t.ex. USA om det är en engelsk/internationell sajt. Även toppdomänen är av stor betydelse. .com och .net är att föredra medan någon ccTLD som .se inte är att rekommendera för en internationell sajt.
Eftersom du säger att det inte finns något liknande vare sig på den svenska som engelska marknaden tycker jag du kan fundera över om det går att hitta gemensamma nyckelord för båda marknaderna. Tanken är att dessa nyckelord sedan ska bli synonyma med din sajt. Facebook kallas ju inte Ansiktsbok i Sverige utan samma namn används världen över.
Ursäkta om det blev svammligt nu, svårt att få ur mig mina tankar