Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Efter att ha funderat på det lite kommer jag fram till nej, absolut inte. Har man sidor som jag som ger helt passiv inkomst och man räknar med att räkna i 40 år till så får jag svårt att motivera en försäljning för 4 årsinkomster; en tiondel av det totala värdet över en livstid.
Samtidigt kommer det nya hela tiden nya innovationer inom teknik och internet - kanske är ens sidor helt värdelösa om två år p.g.a. någonting nytt, exempelvis mycket stor ändring i sökmotorernas algoritmer.
Antagligen inte, men kanske. Tuffar allt på som det gör nu kan ju även ens barn ha glädje av sidorna när man dött vilket ökar deras värde ytterligare.
|
Att ha sajterna kvar innebär ju också en risk. Att man skulle kunna ha en passiv inkomst under 40 år framöver tror jag inte på. Om 10-15 år kan webben som den ser ut idag vara helt öde. Helt passiva sajter/inkomster kanske inte ens överlever mer än 5 år. Tids nog kommer man bli frånsprungen av utvecklingen.
Jag tror inte riktigt på helt passiv inkomst genom sajter som man först skapar och sedan inte behöver bry sig om. Jag tror sajterna i regel växer till en nivå man känner sig nöjd med för att sedan sakta dala. Det beror säker på vilken nisch man håller till inom. En passiv inkomst från en Iphone 4-sajt håller nog inte i sig särskilt länge. När telefonen slutat tillverkas och de som sålts har bytts ut kommer ingen längre att vara intresserad av den.
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Men 4 st årsinkomster är 4 roliga år möjligen, sedan tillbaka på ruta 0 kanske 5:e året. Då kanske det inte är lika kul längre.
|
Man kanske inte kan räkna med att få ledigt fyra år framöver utan snarare 1-2 år. Detta eftersom det kan ta tid att starta upp en ny verksamhet och få den lika lönsam som den förra. Sedan är det ju frågan om man är beredd att ta risken att överge en verksamhet som i dagsläget genererar en lön man kan leva på. Det finns ju inga garantier att man har samma tur nästa gång man ska starta upp något.