Tänkte rådfråga er lite om hur man får en kund/klient att ta hand om sina hemsidor efter att man levererat dem.
Utvecklade en helt ny webbplats åt en sportförening redan 2006 och var aktivt inblandad i utvecklingen många år, mycket gjordes i föreningsanda frivilligt. Man hade en snygg design men då var problemet att ingen i föreningen (var inte själv aktiv i verksamheten) levererade något innehåll till den. Lämnade över hela projektet till dom senare med ett CMS-verktyg i botten och nu lägger man in foton, resultat, nyheter och text flera gånger i veckan. Dessutom har man provat med nya funktioner som YouTube-klipp och Google Maps-kartor på sajten och den är äntligen, efter många år, i användning!
Nu är jag lite med i svängarna igen då sajten ska förnyas (gamla kodlösningar ska göras enklare etc.). Enda problemet jag har är att bland allt inslaget innehåll finns sådana här mumsiga saker;
Kod:
<p style="text-align: center;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"><span style="font-size: medium;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"><p style="text-align: center;"> </p><h2 style="text-align: justify;"><span style="color: #008000; font-size: medium;"><hr /></span></h2>
<h2 style="text-align: justify;"><span style="color: #008000; font-size: medium;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"> </span></span>
Man är tvungen att kopiera och klistra in allt i Notepad för att få ren text tillbaka. Man har tydligen inte heller nöjt sig med svart text på vit bakgrund (som det är ställt i CSS) utan har skrivit ALL text med <h2>-rubriker eftersom dom är gröna och man vill visst ha precis allt i lagets färger.
Är det mig det är fel på? Är jag för pedant? Vill gärna ha den här hemsidan i min portfolio men som det är nu så går det nog inte. Borde jag ge med en liten handbok med designtips etc.? Har bara gett en för hur hela CMS-systemet fungerar. Eller har det här folket bara dålig smak och förstår inte "keep-it-simple"-metoden?
Blev ett långt inlägg nu men berätta gärna vad ni tycker jag kan göra och om ni har någon egen erfarenhet av att se era webbsiter falla totalt. Som sagt, innehållet är nu jättebra och föräldrar etc är väldigt aktiva med att skicka in material och det känns som att det finns en "gemenskap" med den här hemsidan.