Citat:
Ursprungligen postat av Hej123
Jag lånar denna tråd om det är okej? Jag skulle också vilja veta några SEO konsulter, antingen de som jobbar själva eller större företag som sysslar med detta. Som ej använder sig av fula knep eller är extremt dyra.
Har ni på WN några att tipsa om?
|
Nu vet jag inte var gränsen för extremt dyr går för dig men jag anar en liten motsättning. Fula knep sparar (kanske) tid och gör tjänsten per automatik billigare. Sökmotoroptimering tar tid att genomföra och det är den tiden man betalar för.
Om vi säger att en rimlig ersättning till SEO-konsulten är 500 kr/timma så kostar ett 20-timmarsjobb 10 000 kr. 20 timmar rullar på ganska snabbt om sajten kräver mycket on-pageoptimering (intern länkning, rubriker, sidrubriker, URL:er m.m.). Ska man dessutom undersöka vilka sökord och fraser som ska optimeras så tar även det tid i form av möten med kunden för att få en bra bild av verksamheter och vilka de vänder sig till. Sedan tillkommer tiden för att lägga upp länkar till kundens sajt, antingen från SEO-konsultens egna sajter eller från externa aktörer.
Har man sina sökord klart för sig och vet med sig att webbplatsen är optimerad så tror jag att priset sjunker drastiskt eftersom arbetstiden minskas.
Eftersom SEO till stor del bygger på inlänkar så använder sig alla av mer eller mindre fula knep. Är länkarna fabricerade så är de "fula" enligt Google.