Visa ett inlägg
Oläst 2010-10-16, 09:20 #8
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Intressant diskussion. Lurigt faktiskt att det inte sker mer i Sverige. Anvävndandet av cloud computing ligger relät efter och jag tror vi leverantörer inte gör ett gott nog jobb att förklara och aktivera diskussionen.

Kan börja med att säga att jag tycker du gör helt rätt - oavsett leverantör. Du får helt enkelt en flexibilitet och kostnadsbild som inte går att slå.

Men - man skall också vara lite observant när man ger sig in i en cloud computing lösning. Vi har en ett antal kunder med extrema krav på prestanda. Dvs det finns lägen, beroende på situation, där tex en dedikerade databas är bäst - och skalningen av webbservrar och applikationsservrar sker i vår molntjänst. Som exempel har vi sajter med fler än 250 miljoner sidvisningar per månad (där varje sida har massor med tunga databas kopplingar) där dessa kör dedikerat på databas sidan.

Bandbreddsbiten har vi försökt göra så enkel som möjlig. Tanken är faktiskt att 95% av alla som använder City Cloud inte alls skall behöva tänka på det. Idag får du 500 GB per server som du har hos oss. Dvs har du tre stycken servrar har du 1,5 TB av datatransfer totalt (varje maskin har minst 100 mbps gränssnitt). Detta kommer höjas den första januari vilket gör att du får ännu mer data inkluderat i varje maskin. Skulle du gå över detta kostar det 50 öre per GB. Något som också uppdateras i början på nästa år - då neråt självklart.

Vi jobbar generellt stenhårt på detta med prestanda. Vi släppte som "default" VirtIO för alla Linuxvarianter och dessutom kommer nu om ett par veckor Virtdisk. Var personligen lite smått chockad över hur pass stor förbättringen är med att köra med detta. Både nätverk och disk ligger med detta aktiverat riktigt bra till prestanda mässigt. Windows kör dessa rutiner i beta men kommer även där. Tekniken tillåter alltså din virtuella maskin att komma "närmre" hårdvaran och därmed ökar prestandan.

Vi jobbar på ett partnerskap med en CDN leverantör som vi integrerar i City Cloud. Dock inte klart förrän mitten på 2011.

Om du är intresserad så skickar jag dig en kod på måndag som du registrerar dig med så fixar jag en bra testperiod för dig - kostnadsfritt.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat