Visa ett inlägg
Oläst 2010-10-14, 21:08 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Många större operatörer struntar tyvärr i TTL och sätter default till 3600. Detta för att förhindra massuppslag.
Är detta ens sant, att DNS-operatörer struntar i TTL? De gånger jag varit med om att TTL ställt till problem har varit på grund av att vissa webbläsare (Firefox bland annat) eller andra mer lokala system struntar i TTL och cachar själv istället. Men jag kan ju ha lite erfarenhet förstås, folk har alla möjliga dumheter för sig.

Hos Firefox beror det enligt vad jag förstått på att de inte hittat något bra plattformsoberoende sätt att se TTL-tiden när man gör uppslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Azone Visa inlägg
Pekade nyss (15 timmar sen) om till Citynetwork och TTL är satt till 3600. Nu har det gått 15 timmar som sagt och trodde det skulle vara fixat nu, men det verkar ta en väldigt tid.

Hur kan man kolla att ompekningen är genomförd, bortsett från att se att själva sidan kommer upp? Jag menar är whois-tjänster annars bästa sättet?
TTL betyder "den tid i sekunder som andra DNS-uppslagare får cacha värdet". Vid ändringar finns det även andra perioder att ta hänsyn till, som till exempel tiden det tar för din DNS-leverantör att faktiskt genomföra ompekningen på namnservrarna. Vissa gör bara zonändringar vissa tider på dygnet (om du till exempel byter namnservrar på en .se-domän tar det upp till 4 timmar eftersom IIS bara gör uppdateringar var fjärde timme). Så det finns alltså annat också som kan ta tid.

Bästa sättet är att göra DNS-uppslag med något vettigt verktyg. I Unix-liknande system finns ofta kommandot "dig" som gör just DNS-uppslag. Den stora fördelen med dig är att det är så mångsidigt; klarar av att slå upp alla möjliga slags poster, och man kan själv välja vilken server man vill slå mot (ovärderligt om man vill kontrollera innan flytten gjorts) samt har stöd för "trace" för att se var någonstans det är fel. Det finns också webbtjänster som gör DNS-uppslag om du tycker det är smidigare men de brukar inte ha lika mycket funktioner (observera att DNS inte har med whois att göra, men vissa webbplatser erbjuder båda tjänsterna).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat