Citat:
Ursprungligen postat av Vebut
Jag måste hålla med tidigare person om att ha teorier om att sociala medier kan ha väldigt stort inflytande på personer som till slut gör såhär.
Jag menar, när man gick i skolan hörde man hela tiden om trakasserier och mobbning - men i modern tappning. Det var aldrig någon som gick på offren personligen utan de ringer då istället och letar upp dem på t.ex. facebook osv. Och nu flashback i detta fall...
Hade inte nätverk som Facebook, lunarstorm (ls8), skunk osv. funnits där verkligen alla är - tror jag världen hade sett lite finare ut, och varit lättare att hanskas med.
Själv har jag aldrig ens tänkt på att bli medlem på något socialt medie annat än inriktade forum. Inte för att jag är rädd för påhopp inte, utan för att det är på tok för mainstream.
|
Fast just för denna kille så såg det tyvärr inte mycket ljusare ut på säg 70-talet, då självmorden har minskat för varje år sedan 70-talet fram till nu.
Från omkring 50 döda till 25 döda. (per 100000 invånare)
Så jag tror nog att de sociala medierna har hjälpt fler än de har stjälpt...
Jag tror även att ni som söker svaret i varför dessa personer gör detta är lite förvirrade själva då detta liknar mycket videovåldsdebatten (T.ex Columbine) där man istället för att ta tag i de riktiga problemet som fick denna kille att ta livet av sig, försöker hitta något enklare fenomen att beskylla allt på.